Elogi del vaguista

Publicat a la revista Catalunya, abril 2008.

Dubto que en els darrers anys un conflicte laboral a Catalunya hagi vessat tanta tinta i omplert tants de píxels com el dels conductors de TMB pels dos dies de descans setmanal. Els buseros mantenen un mínim de 4 webs i vàries publicacions en paper per a donar a conèixer no només les seves demandes, sinó també tots els seus moviments i els de l’empresa. Per la seva banda, TMB ha publicat varis anuncis en premsa per defensar la seva imatge (i de pas atacar la dels vaguistes) i disposa d’una web on diu estar a favor dels dos dies. No pretenc fer un recompte, si no evidenciar la vergonyosa i contradictòria postura de TMB, que per una banda afirma estar a favor de la demanda dels dos dies (web), per l’altra diu que ja en disposen (El Periódico, 31.12.07), i encara per una altra es presenta com a vícitma d’uns quants conductors (posem pel cas… 1500) que amaguen obscurs objectius com “fer la revolució” (D. Pestaña, vicepresident).

Si cito les webs i publicacions impresses és per posar en primer pla que la propaganda està jugant un paper molt important en el conflicte. En la meva opinió, això és degut a dos motius: 1) Els vaguistes estan demostrant ser superiors en força a l’empresa, 2) L’únic camí que té TMB és la difamació i la generació d’opinió.

Els conductors estan en contacte directe amb els usuaris. Cada dia tenen ocasió de conversar i discutir, si fa falta, sobre qualsevol aspecte relacionat amb el servei. Durant la vaga això no ha canviat. Sense voler promocionar-me, en un documental que he editat on s’hi plasmen converses de buseros amb usuaris a la Plaça Sant Jaume, aquests en general es mostren partidaris de la demanda quan són degudament informats. L’empresa, per la seva banda, no es relaciona amb els usuaris excepte per dir-los o que tot va molt bé i que el servei és fenomenal (ho fa durant tot l’any), o que els vaguistes són uns malaguanyats i interessats i que, a més, no tenen raons per queixar-se. Això és el que ha estat fent tots aquests dies.

El mitjans econòmics de l’empresa són superiors, i ha pogut disposar d’uns quants anuncis de mitja plana en la premsa diària. Els buseros, per la seva banda, no fan curt i ja disposen de varis blogs que l’usuari que realment vulgui estar informat hauria de visitar (http://comitedescansos.blogspot.com/) i fins i tot d’un diari gratuit que properament editarà un segon número.

Amb la raó i la força de la banda dels conductors, és clar que la victòria es decidirà en el camp de l’opinió.

April 1, 2008